Stres - Zobacz drugą część praktycznych wskazówek jak redukować stres

Zobacz drugą część praktycznych wskazówek jak redukować stres

W ostatnim poście z cyklu „jak w zdrowy sposób radzić sobie ze stresem” (znajdziesz go tutaj) wspominałyśmy o medytacji, prawidłowym oddychaniu i biofeedbacku jako o skutecznych sposobach radzenia sobie z nadmiernym napięciem. W tym tygodniu kilka wskazówek spoza obszaru relacji umysł-ciało, a więcej wskazówek dotyczących naszego zachowania. Zaczynamy! Jak więc reagować na stres w zdrowy dla nas sposób?

  1. Zastanów się jakie sytuacje wywołują u ciebie stres

Przede wszystkim, każdy z nas reaguje na stres w inny sposób. Ważne również jest to, że różne bodźce wywołują różne reakcje u każdego z nas. Tak więc konkretna sytuacja może być dla jednej osoby stresująca, a druga osoba zupełnie nie zwróci na nią swojej uwagi. Warto więc zidentyfikować te sytuacje, które wywołują w nas napięcie. Aby to zrobić – obserwuj siebie! Typowe sygnały wskazujące na zwiększone napięcie to: przyspieszone bicie serca, pocenie się, ból brzucha czy głowy, natłok myśli, rozdrażnienie. Gdy już zidentyfikujesz w jaki sposób reagujesz na stres, wtedy będzie łatwiej wyłapywać te sytuacje, które ten stres wzbudzają. Czasem wystarczy je wyeliminować. Czasem jednak, gdy nie jest możliwe ich wyeliminowanie, warto nauczyć się zdrowych strategii reagowania na stresujące sytuacje, między innymi poprzez prawidłowy oddech, techniki relaksacyjne czy wyciszenie i medytację.

  1. Znajdź czynności, które sprawiają ci przyjemność – zadbaj o siebie!

Gdy stres przytłacza, dobrym sposobem aby zredukować odczuwalne napięcie jest zadbanie o siebie. Zastanów się, co lubisz robić? Co sprawia Ci przyjemność? Na co masz w tej chwili ochotę? Może na początku zabrzmieć to nieco samolubnie, ale dbanie o siebie jest podstawową rzeczą, którą możesz zrobić, a za które twoje ciało i umysł podziękują w przyszłości. Poświęć trochę czasu sobie i tylko sobie. Wyśpij się, przejdź się, pobiegaj czy pograj na pianinie – zrób to, co lubisz i co będzie mogło cię odprężyć.

  1. Aktywność fizyczna

Według Mayo Clinic, amerykańskiego ośrodka specjalizującego się w leczeniu ciężkich przypadków poprzez wysoce specjalistyczną opiekę zdrowotną, „ćwiczenia fizyczne, w niemal każdej formie, mogą działać jako środek antystresowy. Bycie aktywnym może zwiększyć Twoje dobre samopoczucie i odciągnąć Cię od codziennych zmartwień”. Co dobrego jest w ćwiczeniach fizycznych?

  • zwiększają poziom endorfin, hormonu szczęścia

  • jest to forma medytacji w ruchu – często zdarza się, że w czasie ćwiczeń nie myślimy o problemach, tylko o wykonywanych ruchu

  • poprawia samopoczucie, zwiększa poczucie własnej wartości oraz poprawia sen

Tymi trzema wskazówkami kończymy drugą część cyklu artykułów „jak zdrowo radzić sobie ze stresem”. Kolejna, już trzecia część, niedługo! A pierwszą możesz przeczytać tu.

Chcesz być na bieżąco z wszystkimi newsami? Polub nas na Facebooku 🙂