Stres 2 - Zobacz kilka praktycznych wskazówek jak redukować stres

Zobacz kilka praktycznych wskazówek jak redukować stres

Stresu nigdy nie wyeliminujemy, byłoby to dla nas wręcz szkodliwe. Jest bardzo dużo pozytywnych skutków stresu: motywuje nas do działania, podnosi poziom energii, jest bodźcem motywującym nas do podjęcia działania. Problem pojawia się wówczas, gdy stresu jest po prostu za dużo. Wtedy odczuwamy negatywne skutki stresu, który jest dla nas po prostu szkodliwy. Pojawiają się bóle głowy, przyspieszony oddech, kołatanie serca, trudności z pamięcią i koncentracją a nawet lęk i depresja. Na szczęście jest wiele sposobów aby temu zapobiec! Jak radzić sobie ze stresem? To, w jaki sposób zareagujesz na pojawiające się napięcie albo spowoduje, że szybko się z nim uporasz albo wręcz odwrotnie – nakręci błędne koło zmartwień, negatywnych myśli i skutków stresu. Poniżej pierwsza część skutecznych sposobów radzenia sobie ze stresem i jego negatywnymi konsekwencjami. Kolejne części niedługo, śledź naszego bloga i na Facebooku aby być na bieżąco!

  1. Medytuj

Medytacja pomaga wyciszyć ciało, umysł, emocje. Jest to zbiór technik, które mają na celu osiągnięcie wewnętrznego spokoju, poprawy stanu zdrowia oraz osiągnięcie stanu relaksu i wypoczynku, wewnętrznej siły i energii do działania.

Gdy spotyka cię stresująca sytuacja, usiądź w spokojnym miejscu w wygodnej pozycji, zamknij oczy i oddychaj powoli, ale głęboko, koncentrując się na wdechu i wydechu. Możesz wybrać sobie jedno zdanie (takie, które pomoże ci się wyciszyć), które będziesz powtarzać przez cały czas trwania medytacji. Jeżeli pojawią się jakieś myśli, nie przywiązuj się do nich, wyobraź jakby wokół ciebie była bańka, od której myśli się odbijają. Jeżeli nie masz możliwości usiąść w zacisznym miejscu, po prostu wyjdź – medytować można również w ruchu, na spacerze. Postaraj się wtedy o niczym nie myśleć, jedynie dostrzegać co się wokół ciebie dzieje (dźwięki, zapachy, widoki), świadomie przy tym oddychając.

  1. Oddychaj

Wiele razy już podkreślałam, i podkreślać będę, jak ważny jest prawidłowy, przeponowy oddech dla naszego ciała, dobrostanu i relaksu. Oddychanie przeponowe jest dosłownie lekiem na całe zło: redukuje odczucie bólu, zmniejsza stany lękowe, pomaga zasnąć, łagodzi niepokój i stres, uczy uważności – to jedynie część spośród wielu pozytywnych efektów, jakie daje przeponowe oddychanie.

Przeponowy oddech to pierwsza rzecz, którą możesz zrobić gdy odczuwajsz pierwsze sygnały stresu, gdziekolwiek jesteś. Wystarczy skupić uwagę na wdechu i wydechu tak, aby powietrze było kierowane do przepony. Wdychaj powietrze nosem, a wydychaj ustami kierując uwagę wyłącznie na oddechu. Już po kilku takich seriach zobaczysz, że stres się zmniejszył.

Post poświęcony całkowicie oddychaniu znajdziesz klikając tu.

  1. Biofeedback

Biofeedback wykorzystuje podobne założenia i techniki co medytacja, jednak treningi biofeedbacku pozwalają na uzyskanie natychmiastowej informacji zwrotnej na temat tego, czy znane tobie już sposoby redukcji stresu i napięcia są rzeczywiście skuteczne oraz pozwala na wypracowanie tych nowych i skutecznych.

W skrócie biofeedback to nowoczesna metoda pracy z własnymi stanami psychofizjologicznymi (na przykład oddech, bicie serca, fale mózgowe), z własnymi emocjami i jak całość oddziaływuje na siebie nawzajem. Na takim treningu uczysz się jak kontrolować te stany psychofizjologiczne, jak na nie wpływać aby skutecznie redukować stres i relaksować się. Biofeedback jest dla każdego a efekty możesz zobaczyć nawet już po 10 sesjach treningowych!

Kolejne wskazówki już niedługo, stay tuned! Aby nie przegapić żadnej nowości polub nas na Facebooku.