Co daje nam oddychanie przeponowe?

Co daje nam oddychanie przeponowe? Naucz się oddychać głębiej i zdrowiej.

O przeponowym oddychaniu każdy z nas słyszał już wiele, jednak wydaje się, że niewiele osób wie o co dokładnie chodzi. Na co dzień jesteśmy przyzwyczajeni do oddychania dość płytko – oddech kierujemy do klatki piersiowej a zapominamy o tym, że mamy przeponę. Zdarza się również, że wstrzymujemy oddech nawet nie będąc tego świadomym – przy podnoszeniu czegoś ciężkiego czy chociażby przy wstawaniu z krzesła czy kanapy. To wszystko powoduje, że może kumulować się w nas stres, niepokój i lęk. Co nam daje oddychanie przeponowe?

1. Łagodzi objawy niepokoju i stresu

Szybki i płytki oddech wskazuje na stan napięcia – jest to czysto fizjologiczna reakcja. Gdy znajdujemy się w sytuacji napięcia, organizm odczuwa to jako stan zagrożenia – szykuje się albo do walki albo do ucieczki. Serce zaczyna szybciej bić, uwaga staje się wybiórcza, zaczynamy się pocić, a wszystko po to aby uciec przed zagrożeniem. Zazwyczaj jednak zagrożenie nie jest niebezpieczne dla naszego życia – wystarczy stresująca sytuacja w pracy, konflikt z drugą osobą czy natłok obowiązków a już organizm reaguje tak jakby czekała nas ucieczka przed wilkiem. W takiej sytuacji pomoże nam przeponowe oddychanie, które automatycznie daje naszemu organizmowi informację „jest ok, nie masz czym się stresować”. Tego typu oddychanie od razu załagodzi objawy stresu, napięcia i zdenerwowania, uspokoi szybkie bicie serca i pomoże skupić myśli.

2. Łagodzi ból

Oddychanie przeponowe przydaje się nie tylko kobietom w trakcie porodu – metoda ta skutecznie łagodzi każdy ból. Ciekawy przykład usłyszałam kiedyś na szkoleniu: wyobraź sobie, że boli cię kolano a siedzisz w wygodnym fotelu. Wstanie z niego wiąże się z nasilonym bólem stawu. Pierwszą rzeczą jaką robisz to wstrzymujesz oddech i z dużym wysiłkiem próbujesz wstać z fotela. Nie jest to dobra metoda. Znacznie lepszym sposobem byłoby wzięcie głębokiego wdechu przeponowego i podniesienie się na wydechu. Ból wówczas wydaje się znacznie łagodniejszy i kierujemy naszą uwagę na wydechu a nie bólu. Przykład ten dobrze obrazuje codzienne przyzwyczajenia, które stosujemy gdy nas coś boli. Niezależnie więc, czy jest to ból nagły, utrzymujący się jakiś czas czy przewlekły – możemy „kierować” do niego oddech łagodząc go i przy okazji skupić nasze myśli na wdechu i wydechu, a nie na bólu.

„Warto również ćwiczyć oddychanie codziennie.”

3. Uczy uważności i wprowadza w stan relaksu

Oddychanie przeponowe i ćwiczenia oddechowe są częścią ćwiczeń medytacyjnych, relaksacyjnych i uważności. Nie bez powodu! Tego typu oddychanie powoduje, że skupiamy naszą uwagę na dwóch czynnościach: wdech i wydech. Warto wtedy obserwować swoje ciało, co się z nim dzieje, jak się czujemy w trakcie takiego treningu, dokąd biegną myśli. To normalne, że na początku pojawia się natłok myśli, w końcu jesteśmy przyzwyczajani od małego aby przetwarzać tysiące myśli na minutę. W tej sytuacji pomaga obserwowanie własnego oddechu, wręcz wyobrażenie go sobie. Warto również ćwiczyć oddychanie codziennie. Będzie to czas poświęcony na wyciszenie się, zrelaksowanie się i powrócenie do stanu równowagi – nasze zdrowie tylko na tym skorzysta

4. To jak oddychać żeby oddychać?

Ćwiczenie oddychania przeponowego warto zacząć od położenia obu dłoni na górnej części brzucha, to właśnie tam znajduje się przepona. Najlepiej być wtedy w wygodniej pozycji, leżącej lub siedzącej. Oddech nabierz tak, aby podniosły się ręce na brzuchu – wtedy nabierasz powietrza do przepony. Wydychaj tak, aby brzuch wraz z dłońmi opadł. Jeżeli potrzebujesz bardziej obrazowego przykładu – zaobserwuj (swojego) psa. Gdy jest zmęczony po bieganiu oddycha płytko i szybko, to samo się dzieje jak się denerwuje. Gdy leży i jest spokojny podnosi mu się brzuch, wtedy oddycha przeponą. Spróbuj zrobić właśnie jak on.

Powtórz takie ćwiczenie oddechowe kilka razy, w tym czasie obserwując siebie, swoje ciało i myśli. Spróbuj całą uwagę skupić na wdechu i wydechu, nie chwytając się żadnej konkretnej myśli. Oddychaj przeponowo codziennie a zauważysz zmiany już bardzo szybko.


Poznajmy się

Zadzwón lub napisz do nas

Małgorzata ufnal

Telefon: +48 508 064 504
Mail: m.ufnal@gmail.com

Maria Ufnal

Telefon: +48 533 457 383
Mail: maria.ufnal@gmail.com

Tu nas znajdziesz

Adres

ul. Hoża 50/6c
00-682 Warszawa